Vitamin D

Vitamin D je nezbytný pro budování a udržování zdravých kostí, zubů a svalů. Vaše tělo vytváří vitamin D, pokud na Vaši pokožku dopadá přímé sluneční záření. Pak přeměňuje vaše pokožka sluneční svit na chemickou látku v pokožce - na aktivní formu vitaminu (kalciferol). Vitamin D také pomáhá regulovat množství vápníku a fosfátů v těle.

Co je vitamin D?

Vitamin D (který je také označovaný jako „kalciferol“) je vitamin rozpustný v tucích. Je obsažený v některých potravinách, do jiných se může přidávat, nebo jej lze doplňovat v doplňcích stravy. Vzniká též endogenním způsobem, když ultrafialové (UV) paprsky ze slunečního záření zasáhnou kůži a spustí syntézu vitaminu D.

Zdroje vitaminu D

  • mastné ryby
  • játra
  • žloutky vajec
  • červené maso
  • potraviny obohacené o vitamin D (cereálie a jiné)
  • sluneční svit
Vitamin D se nenachází v mnoha potravinách, ale můžete jej získat z obohaceného mléka, obohacených obilovin a mastných ryb, jako je losos, makrela a sardinky.

    Nedostatek vitaminu D

    Nedostatek vitaminu D může vést k kostním deformitám, jako je křivice u dětí, a bolesti kostí způsobené stavem nazývaným osteomalace u dospělých.

    Vitamin D ze slunce

    Množství vitaminu D, které je schopno Vaše tělo - pokožka vytvořit ze slunečních paprsků, závisí na mnoha faktorech:

    1. denní doby pobytu na slunci
    2. roční období
    3. zeměpisná šířka
    4. pigmentace pokožky

    V závislosti na tom, kde žijete a jaký je váš životní styl, se může produkce vitaminu D v zimních měsících snížit nebo zcela zastavit. Opalovací krém, i když je důležitý, může také snížit produkci vitaminu D.

    Potíže se vstřebáním slunečního záření 

    Mnoho starších dospělých není pravidelně vystavováno slunečnímu záření a má potíže se vstřebáváním vitaminu D, takže užívání potravinových doplňků s vitaminem D pravděpodobně pomůže zlepšit zdraví kostí.

    Vitamin D z potravinových doplňků

    V potravinách a doplňcích stravy má vitamin D dvě hlavní formy, D2 (ergokalciferol) a D3 (cholekalciferol). Tyto se od sebe liší pouze chemickou strukturou. Obě formy se dobře vstřebávají v tenkém střevě. 

    Denní doporučená dávka vitaminu D

    Doporučené denní množství vitaminu D je 400 mezinárodních jednotek (IU) pro děti do věku 12 měsíců, 600 IU pro věk od 1 do 70 let a 800 IU pro lidi nad 70 let.

    Výzkum užívání vitaminu D

    Výzkumy provedené k potvrzení hypotéz prospěšnosti vitaminu D pro lidské organismus potvrzují jeho účinky za konkrétních podmínek na:

    • Kognitivní zdraví. První výzkumy naznačují, že vitamin D může hrát roli v kognitivním zdraví. V jedné malé studii dospělých ve věku 60 let a starších léčených na demenci vědci zjistili, že užívání doplňku vitaminu D pomohlo zlepšit kognitivní funkce.
    • Roztroušená skleróza. Výzkum naznačuje, že dlouhodobé doplňování vitaminu D snižuje riziko roztroušené sklerózy.
    • Osteomalacie. Doplňky vitaminu D se používají k léčbě dospělých se závažným nedostatkem vitaminu D, což vede ke ztrátě obsahu minerálů v kostech, bolesti kostí, svalové slabosti a měkkých kostí (osteomalacie).
    • Osteoporóza. Studie naznačují, že lidé, kteří ve své stravě přijímají dostatek vitaminu D a vápníku, mohou zpomalit úbytek kostních minerálů, pomáhat předcházet osteoporóze a snižovat zlomeniny kostí.
    • Psoriáza.
    • Křivice. Tento vzácný stav se vyvíjí u dětí s nedostatkem vitaminu D. Doplnění vitaminu D může problému předcházet a léčit ho.

    Bez vitaminu D mohou být kosti měkké, tenké a křehké. Nedostatek vitaminu D souvisí také s osteoporózou a některými typy rakoviny. Pokud nedostáváte dostatek vitaminu D slunečním světlem nebo dietními zdroji, možná budete potřebovat doplňky vitaminu D.

    Vedlejší účinky vitaminu D

    Vitamin D, který se užívá ve vhodných dávkách, je obecně považován za bezpečný. Užívání příliš velkého množství vitaminu D však může být škodlivé. Dodržujte denní doporučenou dávku!

    Předávkování vitamínem D

    Nadměrné překračování dávek vitamínu D může způsobit:
    • Nevolnost až zvracení
    • Nechutenství
    • Zácpu
    • Ztrátu váhy
    • Zmatenost a dezorientaci
    • Obtíže se srdečním rytmem
    • Poškození ledvin