Jídelníček proti pálení žáhy – co jíst a pít?

Pojdmě se spolu kouknut na (ne)vhodné potraviny při pálení žáhy. Co jíst a pít při častých obtížích pálení za hrudní kostí? Dodržujte tyto jednoduché rady a sestavení jídelníčku proti pálení žáhy pro Vás bude hračka.

Obsah článku: Jídelníček proti pálení žáhy – co jíst a pít?

  • Potraviny, které mohou pomoci při pálení žáhy

    • Žvýkačky
    • Zdravé tuky
    • Med
    • Nízkotučné a odtučněné mléčné výrobky
    • Ovoce jiné než citrusové
    • Drubeží maso a ryby
    • Zelenina
    • Celozrné obiloviny
  • Potraviny, které nejíst při pálení žáhy
    • Kyselé potraviny
    • Některé nápoje
    • Potraviny s vysokým obsahem tuku
    • Máta
    • Kořeněné jídlo

Pálení žáhy je pociťováno jako pálivá bolest na hrudi, která se často objevuje po jídle. Může být způsobeno refluxem kyselin. Časté pálení žáhy může být příznakem gastroezofageální refluxní choroby (refluxu), chronického onemocnění charakterizovaného opakovanými epizodami kyselého refluxu.

Jídlo, které konzumujete, může zmírnit pálení žáhy. Mezi potraviny, které mohou pomoci, patří celozrnné výrobky, zdravé tuky, zelenina a další. Přečtěte si více o potravinách, které jsou prospěšné, o těch, kterým je vhodné se vyhnout.

Potraviny, které mohou pomoci při pálení žáhy

Zařazení potravin, které zabraňují pálení žáhy, do vašeho jídelníčku vám může pomoci zvládnout vaše příznaky a zlepšit kvalitu života.

Žvýkačky

Umírněné žvýkání žvýkaček může zmírnit příznaky pálení žáhy. Když žvýkáte žvýkačku, zvyšujete produkci slin v ústech. Sliny působí proti případné žaludeční kyselině v jícnu - trubici spojující žaludek s hrdlem. 

Náš tip

Zkuste po jídle žvýkat mastichu, přírodní žvýkačku. Bez chemických zásahů a úprav. 

Co je to masticha?

Masticha (z řeckého ostrova Chios) je pryskyřice. Jedná se nejstarší žvýkačku světa. Chcete si prohlédnout mastichu, klikněte sem.

Zdravé tuky

Zdravé tuky mohou pomoci zmírnit příznaky pálení žáhy. Pro lidi s pálením žáhy jsou vhodnější mononenasycené a polynenasycené tuky. Oba typy tuků by se však měly konzumovat s mírou. Mezi příklady mononenasycených tuků patří:

  • avokádo
  • řepkový, olivový, sezamový a slunečnicový olej
  • ořechy a semena
  • arašídy a arašídové máslo

Příklady polynenasycených tuků:

  • kukuřičný, světlicový a sójový olej
  • lněný olej a semena
  • slunečnicová semena
  • některé druhy ryb, včetně tuňáka bílého, sledě, makrely, lososa a pstruha
  • vlašské ořechy

Med

Med zařazený do Vašeho jídelníčku má řadu výhod, včetně účinku na reflux a pálení žáhy. Může snížit pravděpodobnost vzniku refluxu. Konzumace medu pomáhá obalovat sliznici žaludku a jícnu. Tento povlak zabraňuje pohybu potravy a šťáv nahoru do jícnu.

Nízkotučné a odtučněné mléčné výrobky

Kromě toho mohou lidé pociťovat méně záchvatů pálení žáhy při konzumaci nízkotučných jídel. Chcete-li snížit příjem tuků, vybírejte si nízkotučné mléčné výrobky, protože nemusí zhoršovat příznaky ve srovnání s výrobky s vyšším obsahem tuku nebo plnotučnými výrobky. Můžete konzumovat potraviny a nápoje, jako je nízkotučné a odtučněné mléko nebo nápoje vyrobené z těchto druhů mléka, jogurty, zmrzlina a sýry.

Ovoce jiné než citrusové

Místo citrusových plodů ve Vašem jídelníčku může být lepší volbou pro snížení pálení žáhy nebo pro předcházení jeho vzniku ovoce jiné než citrusové.2 Mezi necitrusové ovoce, které můžete vyzkoušet, patří:

  • jablka
  • banány
  • hroznové víno
  • melouny
  • hrušky

Můžete také zvážit konzumaci ovoce v jiných formách. Mezi dvě možnosti patří jablečná omáčka nebo čerstvě vymačkaná šťáva z necitrusového ovoce.

Drůbež a mořské plody

Pokud vás pálí žáha, může vám pomoci konzumace libovějšího masa, jako je kuřecí, krůtí nebo rybí. Při přípravě libového masa nebo mořských plodů je nejlepší omezit používání oleje a másla. Při vaření vyzkoušejte způsoby pečení, vaření nebo grilování. Smažení není vhodné.

Zelenina

Zelenina v jídelníčku může pomoci zmírnit příznaky pálení žáhy. Jsou dobrým zdrojem vlákniny, mají nízký obsah tuku a jsou považovány za alkalizující neboli nízkokyselé potraviny. Můžete si vybrat, jakým způsobem chcete zeleninu do svého jídelníčku zařadit. Používejte zeleninu do salátu, přidávejte nakrájenou zeleninu do svých oblíbených jídel nebo ji smíchejte s ovocem a připravte si čerstvé šťávy.

Mezi příklady zeleniny, jejichž konzumaci byste měli zvážit, patří:

  • brokolice a květák
  • kapusta a špenát
  • mrkev 
  • kukuřice
  • okurky
  • zázvor 
  • zelené fazolky
  • zelená paprika
  • brambory a sladké brambory

Celozrnné obiloviny

Celozrnné potraviny jsou dobrým zdrojem vlákniny. Vláknina hraje zásadní roli při zmírňování příznaků pálení žáhy. Strava s nízkým obsahem vlákniny může zpomalovat trávení a bránit správnému vyprazdňování žaludku. To může způsobit příznaky refluxu, jako je pálení žáhy a říhání.

Jedna studie zjistila, že lidé, kteří jedli potraviny bohaté na vlákninu, měli lepší trávení a méně často pociťovali příznaky pálení žáhy. Příklady celozrnných potravin jsou:

  • hnědá rýže
  • kuskus
  • ovesné vločky
  • celozrnný chléb

Potraviny, kterým se vyhnout při pálení žáhy

Zatímco některé potraviny pálení žáhy zmírňují, jiné nikoli. Zde jsou potraviny, kterým byste se měli vyhnout, pokud trpíte refluxem, od kyselých potravin až po kořeněná jídla.

Kyselé potraviny

Rajčata a citrusové plody, jako jsou pomeranče, citrony, ananasy a grapefruity, mohou být vysoce kyselé. Kyselina z těchto plodů může vyvolat příznaky pálení žáhy.

Některé nápoje

Různé druhy nápojů mohou reflux a pálení žáhy zhoršovat. Některé nápoje mohou uvolnit svaly v jícnu, zatímco jiné mohou zvětšit žaludek, což vede k sekreci žaludeční kyseliny. Mezi tyto nápoje patří:

  • alkohol
  • sycené nápoje
  • káva a jiné nápoje obsahující kofein

Potraviny s vysokým obsahem tuky

Potraviny s vysokým obsahem tuku mohou zhoršovat příznaky pálení žáhy. Děje se tak proto, že tuky se déle tráví. Příkladem tučných potravin mohou být např:

  • čokoláda a jiné sladkosti 
  • mléčné výrobky, jako je sýr, máslo a zmrzlina
  • tučné červené maso, jako je svíčková nebo slanina

Máta

Měli byste se vyhnout výrobkům s příchutí máty. Máta může bránit správné činnosti svalů v jícnu.

Kořeněné potraviny

Je známo, že kořeněná jídla dráždí sliznici žaludku, což může hrát roli při pálení žáhy. Také kořeněná jídla mohou pálení žáhy způsobit nebo zhoršit.

Přečtěte si naše tipy, jak jednoduše uklidnit žaludek a pálení žáhy

Závěr

Ať už vás pálí žáha občas, nebo často, možná byste měli zkusit provést některé změny ve stravování, které mohou pomoci zmírnit vaše příznaky. Potraviny, jako jsou celozrnné výrobky, ovoce, zelenina, libové maso a zdravé tuky, pomáhají snížit pravděpodobnost pálení žáhy. Tyto potraviny zařaďte do Vašeho jídelníčku.

Nezapomeňte se snažit vyhýbat citrusovým plodům a potravinám s vysokým obsahem tuku nebo oleje nebo omezit jejich konzumaci. Pokud vás pálení žáhy nadále trápí a potřebujete podporu při zvládání příznaků, obraťte se na poskytovatele zdravotní péče, abyste našli pro Vás nejvhodnější možnosti léčby.

Jídelníček proti pálení žáhy – co jíst a pít?
Pixabay
Zdroj textu: zde

Nejčastěji nakupované

1 z 24