Přínosy inulinu pro zdraví: proč ho přidat do Vašeho jídelníčku?

Obsah článku: Přínosy inulinu pro zdraví: proč ho přidat do Vašeho jídelníčku?

  • Zdroje
  • Výhody inulinu
  • Doplňky stravy s inulinem
  • Nežádoucí účinky a rizikové faktory

Úvod

Rostliny přirozeně produkují inulin a využívají ho jako zdroj energie. Dnes se přidává do stále více potravinářských výrobků pro své výhody a přizpůsobivost. Na co je dobrý inulin? Přečtěte si více informací o tomto zdroji vlákniny a o tom, jak vám může být prospěšný.

Zdroje inulinu

Kde najdeme inulin? Ve kterých rostlinách a potravinách se nachází? Inulin se přirozeně vyskytuje v potravinách, např. v:

  • kořen čekanky
  • artyčoky
  • agáve
  • chřest
  • banány
  • česnek
  • pórek
  • pšenice
  • cibule
  • divoké batáty

Díky své krémové konzistenci slouží inulin jako náhrada tuku v margarínu a salátových dresincích. Používá se také jako náhrada části mouky v pečivu.

Výhody inulinu

Má vysoký obsah vlákniny a nízký obsah kalorií. Má i další zdraví prospěšné účinky.

Vláknina Vás zasytí

Co je to vláknina? Vláknina je jakýkoli typ sacharidů, které tělo nedokáže strávit. Proč je příjem vlákniny důležitý? Prochází střevy v neporušeném stavu a pokračuje do tlustého střeva, kde slouží jako potrava pro tamní bakterie. Vláknina má nízkou kalorickou hodnotu, ale je nezbytná pro dobré zdraví.

Vláknina v inulinu je rozpustná, což znamená, že se rozpouští ve vodě. V žaludku se rozpustí a poté vytvoří želatinovou látku, která:

  1. zpomaluje trávení
  2. zvyšuje pocit sytosti
  3. snižuje vstřebávání cholesterolu při průchodu trávicím traktem

Podporuje zdraví zažívacího traktu

Vaše střeva obsahují 15 000 až 36 000 druhů bakterií. Pouze malá část bakterií v těle má potenciál být škodlivá. Dobré bakterie poskytují mnoho zdraví prospěšných účinků. Inulin stimuluje růst některých z těchto bakterií.

Dále napomáhá trávení tím, že zvyšuje počet dobrých bakterií ve střevech, zejména bifidobakterií a laktobacilů.

Tyto bakterie pomáhají:

  1. bránit se nežádoucím patogenům (špatným bakteriím).
  2. předcházet infekcím
  3. stimulovat imunitní systém

Inulin také zvyšuje objem stolice a zvyšuje frekvenci vyprazdňování. Můžete mít častější stolici, ale inulin zpomaluje celkové trávení. Díky tomu může vaše tělo lépe vstřebávat živiny z přijímané potravy.

Výzkum naznačuje, že inulin může tělu také umožnit lepší vstřebávání vápníku. Vápník vytváří silnější kosterní systém.

Kontroluje hladinu cukru v krvi

Inulin zpomaluje trávení, včetně trávení sacharidů. Díky tomu se cukr uvolňuje pomalu, aniž by docházelo k jeho prudkému zvýšení, což podporuje zdravou hladinu cukru v krvi.

Studie z roku 2015 odhalila, že může prospívat lidem s prediabetem. Při dlouhodobé přítomnosti ve stravě může působit jako potenciální stabilizátor hladiny cukru v krvi.

Některé výzkumy naznačují, že díky těmto vlastnostem je inulin dobrým pomocníkem při regulaci hmotnosti.

Může snížit riziko rakoviny tlustého střeva

Studie ukazují, že vysoký příjem vlákniny, jako je inulin, je spojen se sníženým rizikem rakoviny. Vědci aktivně zkoumají možnosti jeho využití v prevenci rakoviny.

Jako posilovač imunitního systému může být také vhodným preventivním doplňkem proti rakovině trávicího systému. Je třeba provést další studie, než bude možné vyslovit nějaké silné tvrzení o účincích inulinu na rakovinu tlustého střeva.

Doplňky stravy s inulinem

Doplňkový inulin je k dispozici ve formě kapslí a prášku. Typická dávka je 3,1 gramu denně. Můžete jej raději získávat konzumací potravin, ve kterých se přirozeně vyskytuje.

Pokud užíváte probiotika nebo v současné době užíváte antibiotika k léčbě bakteriálního onemocnění, zvažte užívání inulinových doplňků k další podpoře zdraví trávicího traktu.

Studie z roku 2015 testovala práškovou formu inulinu, aby zjistila, zda přispívá k pocitu zdraví a pohody. Lidé, kteří ho užívali, byli spokojenější, měli menší hlad a po určitou dobu se cítili plnější než lidé, kteří dostávali placebo.

Nežádoucí účinky a rizikové faktory užívání

Jakékoli množství inulinu je považováno za bezpečné pro lidskou spotřebu. Je velmi nepravděpodobné, že by vyvolal nějakou alergickou reakci.

Když začnete inulin užívat, můžete pocítit zažívací potíže, jako je nadměrná plynatost nebo řídká stolice.

Při jeho zařazení do jídelníčku pijte hodně vody a nezapomeňte začít s nízkými dávkami. Pomůžete tak předejít zažívacím potížím, jako je nadýmání, průjem nebo zácpa.

Pokud jste těhotná, měla byste se před užíváním jakéhokoli doplňkového produktu, včetně inulinu, poradit se svým lékařem.

Více k tématu:

Přínosy inulinu pro zdraví: proč ho přidat do Vašeho jídelníčku?
Zdroj textu: Healthline.com, zdroj obrázku: Pixabay

Nejčastěji nakupované

1 z 23