Správné žvýkání a kousání jídla: je 32 opravdu magické číslo?

Když přemýšlíte o jídle, možná se vám vybaví práce, která se odehrává v žaludku a střevech. Celý proces trávení však začíná v ústech žvýkáním.

Obsah článku:

  1. Kolikrát žvýkat
  2. Výhody
  3. Jak na to
  4. Příznaky nerozkousaného jídla
  5. Tipy
  6. Shrnutí

Když jídlo žvýkáte, rozkládá se na menší kousky, které se lépe tráví. Směs rozžvýkaného jídla a slin umožňuje tělu získat z jídla co největší množství živin.

Kolikrát žvýkat? Žvýkání jídla 32krát?

Odborníci se často vyjadřují ke kousání potravy. Jednou z častých rad je, abyste jídlo před polknutím rozžvýkali přibližně 32krát. K rozkousání měkkého jídla anebo potravy s vysokým obsahem vody, je potřeba méně žvýkání. Cílem žvýkání je rozložit potravu tak, aby ztratila strukturu.

Zdá se, že 32 žvýkání je průměrný počet aplikovaný na většinu soust jídla. Potraviny, které se hůře žvýkají, jako jsou steaky a ořechy, mohou vyžadovat až 40 žvýkání na jedno sousto. Potraviny, jako je meloun, mohou vyžadovat k rozmělnění méně žvýkání - jen 10 až 15.

Výhody správného rozkousání potravy

Žvýkání je prvním krokem trávení.

  • Žvýkáním se potrava v ústech rozkládá a mísí se slinami. Odtud se potrava při polykání dostává do jícnu.
  • Jícen posouvá potravu do žaludku.
  • Žaludek potravu zadržuje, zatímco se mísí s enzymy, které pokračují v rozkladu potravy, abyste ji mohli využít k získání energie.
  • Když je potrava v žaludku dostatečně strávena, přesune se do tenkého střeva, kde se smísí s dalšími enzymy, které pokračují v jejím štěpení. Živiny z potravy se vstřebávají v tenkém střevě.
  • Odpadní látky pokračují do tlustého střeva. Zbytky odpadu jsou vylučovány konečníkem.

Lidé, kteří si ukusují příliš velká nebo příliš malá sousta, nemusí jídlo správně rozkousat.

Žvýkání je nejen důležitou součástí procesu trávení, ale je také prospěšné pro celkové zdraví. U lidí, kteří jídlo před polknutím dostatečně nerozžvýkají, se často objevují zažívací potíže a jsou také více ohroženi:

  • udušením
  • aspirací
  • podvýživou
  • dehydratací

Výhody pomalého žvýkání jídla

Odborníci tvrdí, že čím rychleji jíte, tím více jídla máte tendenci sníst. Mnohonásobné žvýkání jídla pomalejším tempem může snížit celkový příjem potravy.

  1. V jedné studii 30 zdravých žen konzumovalo jídlo různým tempem. Ženy, které jedly pomaleji, zkonzumovaly výrazně méně jídla, a přesto se cítily plnější než ty, které jedly rychleji.
  2. V jiné studii bylo zjištěno, že delší žvýkání během jídla omezuje mlsání sladkostí později během dne.

Kromě kontroly hmotnosti odborníci tvrdí, že správné žvýkání jídla může také pomoci zvýšit množství živin, které z jídla získáte.

  1. V jedné studii odborníci zjistili, že žvýkání mandlí 25 až 40krát nejen potlačuje hlad, ale také zvyšuje schopnost lidí vstřebávat živiny z mandlí.

Jak žvýkat a kousat správně

Při jídle existuje správný a nesprávný způsob žvýkání. Zde se dozvíte, jak z jídla vytěžit maximum:

  • Nepřetěžujte lžíci ani vidličku. Jídlo by mělo zůstat na lžíci a nespadnout z ní.
  • Když máte jídlo v ústech, zavřete rty a začněte žvýkat. Jazyk by měl pohybovat jídlem ze strany na stranu a čelist by se měla mírně otáčet.
  • Žvýkejte pomalu a při každém soustu počítejte do 32. V závislosti na typu potraviny můžete potřebovat více nebo méně času.
  • Jakmile sousto ztratí veškerou strukturu, můžete polknout.
  • Pokud máte zažívací potíže, není pro vás pití vody při jídle vždy dobré. Pití vody může zpomalit proces trávení tím, že v těle zředí enzymy, které rozkládají potravu. Tento účinek je obzvláště intenzivní, pokud trpíte poruchami trávení, jako je například gastroezofageální refluxní choroba.

Nedostatečné rozkousání a rozžvýkání jídla

Když jídlo dostatečně nerozkousáte, zbytek trávicího systému je zmatený. Vaše tělo nemusí produkovat dostatek enzymů potřebných k úplnému rozkladu potravy. To může vést k zažívacím potížím, včetně:

  • nadýmání
  • průjem
  • pálení žáhy
  • reflux
  • žaludeční křeče
  • nevolnost
  • bolesti hlavy
  • kožní problémy
  • podrážděnost
  • podvýživa
  • zažívací potíže

Další užitečné tipy pro stravování

Správným stravováním získáte z jídla maximum. Zde je několik tipů, jak se stravovat, abyste si zlepšili zdraví zažívacího traktu:

  1. Napijte se 30 minut před jídlem nebo po něm, ale ne při jídle. Zvýšíte tak účinnost svého trávení.
  2. Nepijte kávu hned po jídle. To může urychlit trávení a poslat vás na toaletu. Může také způsobit pálení žáhy kvůli své kyselosti.
  3. Vyhýbejte se ovoci a zpracovaným sladkostem hned po jídle. Sladké potraviny se rychle tráví a mohou způsobovat plynatost a nadýmání.
  4. Po jídle se vyhněte namáhavému cvičení. Trávení vyžaduje energii a při cvičení je méně účinné.
  5. Jezte více kvašených potravin, jako je kysané zelí a okurky. Obsahují trávicí enzymy a prospěšné bakterie potřebné k tomu, aby vaše tělo lépe vstřebávalo důležité živiny. Konzumace těchto potravin může snížit příznaky syndromu dráždivého tračníku, nesnášenlivosti lepku a alergií a astmatu.
  6. Jezte syrovou nebo mírně dušenou zeleninu, která obsahuje větší množství enzymů a vlákniny. Ty jsou důležité pro dobré trávení.
  7. Po jídle se jděte projít. Zrychlíte tím pohyb potravy žaludkem a podpoříte tak trávení.
  8. Používejte probiotika. Špatné spánkové a stravovací návyky a cestování mohou narušit vaše trávení. Užívání probiotik, která se skládají ze zdravých bakterií, může pomoci dát váš trávicí systém opět do pořádku. Poraďte se s lékařem, která probiotika jsou pro váš organismus nejvhodnější.

Shrnutí

Správné trávení začíná v ústech. Při jídle nezapomeňte jídlo důkladně rozžvýkat, abyste z něj měli plný užitek.

Když se zaměříte na mnohonásobné žvýkání, budete jíst pomaleji. To může zlepšit vaše trávení, pomoci vám sníst méně a zlepšit váš celkový zážitek z jídla.

Zdroj textu: https://www.healthline.com/health/how-many-times-should-you-chew-your-food#summary, zdroj obrázku: www.pixabay.com

Možná Vás zajímá:

trávení začíná v ústech, pálení žáhy